← Takaisin
Messuyleisö täydellä messukäytävällä kiertelemässä messuosastoja

Kasvokkain kohtaamisten merkitys kasvussa

05.06.2019

Messut on yksi maailman vanhimmista medioista ja menestykselle ei näy loppua. Henkilökohtaisten tapaamisten rooli vain vahvistuu nykymaailmassa, jossa iso osa asioista hoidetaan digitaalisesti. Yritykset käyttävät messuosallistumiseen entistä enemmän euroja ja messujen kävijämäärät ovat nousussa.

Globaalin messupäivän 5.6. kunniaksi on monessa messukaupungissa luvassa mm. syksyn messulippuja puoleen hintaan, messulippujen geokätköilyä, lippuarvontoja ja monenlaista muuta toimintaa.

Eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain yli 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. Osa messuista on suunnattu vain tietyn alan ammattilaisille, osa yleisölle ja osa molemmille kohderyhmille. Suosittuja messuaiheita ovat tänä vuonna varsinkin rakentaminen ja hyvinvointi.

Henkilökohtaisiin tapaamisiin perustuvan messumedian suosio on kasvussa. Kantar TNS:n tekemän mainonnan määrää mittaavaan tutkimuksen mukaan mainostajat käyttivät messuihin viime vuonna 12 prosenttia edellisvuotta enemmän euroja.

Messuilla on merkittävä talousvaikutus ympäristölleen, varsinkin alueiden hotelli- ja ravintolatoiminnalle. Keväällä 2019 julkistettu tutkimus osoittaa, että messut tuovat järjestämispaikkakunnilleen vuosittain 460 miljoonan euron tulovirran, mikä summa on kasvanut edellisvuodesta yli 10 prosenttia. Tapahtumien välitön työllisyysvaikutus paikkakunnille on lähes 4 000 henkilötyövuotta ja kokonaistyöllisyysvaikutus yli 6 000 henkilötyövuotta.  Tulo- ja työllisyysvirrat laskettiin Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n yhteistyössä Haaga-Helian kanssa kehittämällä työkalulla, joka mittaa vaikutukset tarkasti ja luotettavasti. Tutkimus tehtiin tänä vuonna toista kertaa.

Suomessa messuja on järjestetty ammattimaisesti 100 vuoden ajan. Suomen vanhin alan toimija Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. Suomalaiset ovat kehittäneet myös maailman mittakaavassa ainutlaatuisen messukonseptin, Asuntomessut. Jo yli viiden vuosikymmenen ajan on rakennettu johonkin päin Suomea kokonainen asuinalue esittelemään asumisen uusimpia suuntauksia. Tänä kesänä asumisen uusimpiin innovaatioihin tutustutaan Kouvolassa.

Messualan globaaliksi markkina-arvoksi lasketaan nykyisin noin 68 miljardia euroa.

Kansainvälinen messujen päivä, Global Exhibition Day, järjestetään nyt neljättä kertaa. Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), jolla on 789 jäsenyritystä 86 maassa.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa hyvin ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy ja Suomen Messupromoottorit Oy. www.messutsuomessa.fi

Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Juha Rahko, puh. 0500 499964, juha.rahko@jklmessut.fi ja toiminnanjohtaja Reija Könönen, puh. 050 5604614, reija.kononen@messutsuomessa.fi

← Takaisin